Realia przemysłowe
Współczesny rynek opiera się na ostrej konkurencji. Z racji tego, że przedsiębiorców, dzięki zasadom wolnego obrotu, jest coraz więcej, konieczne jest aby oferowane przez nich produkty i usługi były nie tylko najwyższej jakości. Wymagane jest od nich coś więcej, coś co sprawi, że w oczach klienta będą wyjątkowe i wywołają u nich wrażenie. Potrzebujemy pokazać, że to właśnie na ich zakup, bądź skorzystanie z usług należy się zdecydować.
Najlepiej ten proces zobaczyć wśród firm produkcyjnych, gdzie mamy wizerunek konkretnego produktu.
Prace B+R
Prace badawczo- rozwojowe oczywiście są możliwością do rozwoju i ulepszania cech i funkcjonalności obecnego produktu/ usługi bądź stworzenie czegoś nowego. O pracach B+R wiele pisaliśmy już w artykule “Czym są projekty badawczo-rozwojowe“ dlatego też dziś mocniej chcemy się zająć wzornictwem przemysłowym.
Wzornictwo przemysłowe
Wzornictwo odnosi się do wytwarzania określonych przedmiotów zgodnie z aktualnymi potrzebami rynku, zawierając nowoczesne i innowacyjne elementy, bądź rozwiązania technologiczne. Jednocześnie produkty, które opierają się na tym wzorze powinny spełniać wymogi funkcjonalności, być ergonomiczne i posiadać walory estetyczne zgodne z aktualnymi trendami.
Myśląc czym jest wzornictwo przemysłowe, możemy wyróżnić kilka ważnych aspektów:
- redesign znaku, czy stworzenie księgi znaku,
- stworzenie nazwy i wizerunku firmy/ marki tak, aby była rozpoznawalna,
- stworzenie wzorów materiałów handlowo- komunikacyjnych spójnych z marką,
- zaprojektowanie usługi/ produktu pod względem cech i funkcjonalności,
- zaprojektowanie opakowania i miejsca w sklepie stacjonarnym czy internetowym,
- zaprojektowanie komunikacji klienta z marką,
- zaprojektowanie kontaktu handlowego z klientem także poprzez zaprojektowanie strony, czy sklepu internetowego.
Sztuką jest, aby dany wzór przemysłowy już na etapie projektu zakładał spełnienie wymogów, który kreuje runek/ odbiorcy.
Dzięki temu jest możliwe stworzenie takiego produktu, który z miejsca wejdzie na rynek i przetrze szlak dla masowej produkcji, dzięki wpasowaniu się w założoną niszę. Kluczem więc przy stosowaniu wzornictwa przemysłowego jest więc również innowacja i nieszablonowe myślenie, które pozwoli naszemu przedsiębiorstwu wykazać się na tle konkurencji i wprowadzić do obrotu towar, który będzie spełniał ogólne wymagania konsumentów, stanowiąc wzór do jego naśladowania, z czym wiążą się określone korzyści patentowe i majątkowe. Przy tym daje bardzo duże pole do popisu, gdyż nieustanny rozwój technologiczny i bardzo szybkie „starzenie się” rozwiązań, które jeszcze niedawno zdawały się być rewolucyjne, stwarza dużą lukę na rynku, którą w kreatywny sposób można wypełnić.
Biorąc pod uwagę zyski z zaangażowania się w działalność B+R i wzornictwo przemysłowe, warte jest podjęcie inwestycji pod tym kątem. Korzyści są znaczące i mogą poważnie przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstwa i otworzyć firmę na nowe horyzonty, co wiąże się oczywiście z pozyskaniem nowej grupy klientów.