Koszt przygotowania studium wykonalności przedsięwzięcia nie jest kosztem obowiązkowym w ramach przedsięwzięcia. Wnioskodawca we wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem może posłużyć się własnymi analizami, nie ponosząc kosztów związanych z przygotowaniem studium wykonalności przedsięwzięcia.
Limit na przygotowanie studium wykonalności przedsięwzięcia wynosi maksymalnie do 2% całkowitych kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia.
Patrząc na rozległość projektu pod katem GOZ zachęcamy do podjęcia analizy przedsiębiorstwa i wykonania studium w sposób profesjonalny.
Koszty kwalifikowalne:
- Zakup zgodnie z mapą pomocy regionalnej:
- Nowych środków trwałych
- robót i materiałów budowlanych, niezbędnych do używania środków trwałych
- wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz innych praw własności intelektualnej
- gruntów
- Zakup zewnętrznych usług doradczych – 50% dofinansowania.
- Zakup usług wspierania innowacyjności – 50% dofinansowania
- uzyskania, walidacji i obrony patentów oraz innych wartości niematerialnych i prawnych
- usług doradczych w zakresie innowacji- oznaczają doradztwo, pomoc i szkolenia w zakresie transferu wiedzy, nabywania i ochrony wartości niematerialnych i prawnych oraz korzystania z nich, korzystania z norm i regulacji, w których są one osadzone
- usług wsparcia innowacji w zakresie znakowania, testowania lub certyfikacji.
- Dodatkowe koszty inwestycji na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności – na zasadach scenariusza alternatywnego– 40% dofinansowania.
Za koszty inwestycji bierze się pod uwagę koszty nabycia: gruntów; nieruchomości zabudowanych, środków trwałych/dostaw, wartości niematerialnych i prawnych oraz robót i materiałów budowlanych.
Scenariusz alternatywny musi stanowić inwestycję o porównywalnej zdolności produkcyjnej i porównywalnym cyklu życia, zgodną z już obowiązującymi normami unijnymi.
W przypadku gdy inwestycja, na którą przyznano pomoc państwa, polega na instalacji dodatkowych komponentów w już istniejącym zakładzie, dla którego nie istnieje inwestycja
alternatywna mniej przyjazna dla środowiska, kosztami kwalifikowalnymi są całkowite koszty inwestycji.
Kosztów, które nie są bezpośrednio związane z osiągnięciem wyższego poziomu ochrony środowiska, nie uznaje się za kwalifikowalne.
Intensywność pomocy zwiększa się dla:
- a) średniego przedsiębiorcy – o 10 punktów procentowych,
- b) mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy – o 20 punktów procentowych;
W przypadku gdy przedsięwzięcie jest realizowane na obszarze:
- województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym i Żabia Wola – o 5 punktów procentowych,
- województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego oraz regionu mazowieckiego regionalnego obejmującego podregiony: ciechanowski, ostrołęcki, płocki, radomski, siedlecki i żyrardowski – o 15 punktów procentowych.
- Dodatkowe koszty inwestycji na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach.
W przypadku gdy inwestycja stanowi inwestycję łatwą do zidentyfikowania, której celem jest wyłącznie poprawa efektywności energetycznej i dla której nie istnieje alternatywna inwestycja mniej energooszczędna, kosztami kwalifikowalnymi są całkowite koszty inwestycji.
W ramach tej kategorii za koszty kwalifikowalne uznaje się dodatkowe koszty inwestycji niezbędne do osiągnięcia wyższego poziomu efektywności energetycznej. Są one określane w drodze porównania kosztów inwestycji z kosztami scenariusza alternatywnego.
Maksymalna intensywność pomocy wynosi 30 % kosztów kwalifikowalnych.
Intensywność pomocy zwiększa się dla:
- a) średniego przedsiębiorcy – o 10 punktów procentowych,
- b) mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy – o 20 punktów procentowych;
W przypadku gdy przedsięwzięcie jest realizowane na obszarze:
- województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym i Żabia Wola – o 5 punktów procentowych,
- województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego oraz regionu mazowieckiego regionalnego obejmującego podregiony: ciechanowski, ostrołęcki, płocki, radomski, siedlecki i żyrardowski – o 15 punktów procentowych.
- Dodatkowe koszty inwestycji na efektywne gospodarowanie zasobami i wspieranie przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym.
- ograniczenie netto ilości zasobów zużywanych do produkcji danej ilości produktu w porównaniu z wcześniej istniejącym procesem produkcji stosowanym przez wnioskodawcę lub z alternatywnymi projektami lub działaniami.
Zużywane zasoby obejmują wszystkie zużywane zasoby materialne, z wyjątkiem energii, a ograniczenie określa się w drodze pomiaru lub oszacowania zużycia przed wdrożeniem środka pomocy i po jego wdrożeniu, z uwzględnieniem wszelkich korekt w zakresie warunków zewnętrznych mogących wpływać na zużycie zasobów,
- zastąpienie pierwotnych surowców lub substratów surowcami lub substratami wtórnymi (ponownie użytymi lub pochodzącymi z odzysku, w tym z recyklingu),
- inwestycje w zapobieganie wytwarzaniu odpadów i ograniczenie ich wytwarzania, przygotowanie do ponownego użycia, dekontaminację i recykling odpadów wytwarzanych przez wnioskodawcę lub inwestycje w przygotowanie do ponownego użycia, dekontaminację i recykling odpadów wytwarzanych przez osoby trzecie, które to odpady w przeciwnym razie zostałyby niewykorzystane, unieszkodliwione lub przetworzone zgodnie ze sposobem przetwarzania
- inwestycje w zbiórkę, sortowanie, dekontaminację, przetwarzanie wstępne i przetwarzanie innych produktów, materiałów lub substancji wytwarzanych przez wnioskodawcę lub przez osoby trzecie, które w przeciwnym razie zostałyby niewykorzystane lub wykorzystane w mniej zasobooszczędny sposób,
- inwestycje w selektywną zbiórkę i sortowanie odpadów w celu ich przygotowania do ponownego użycia lub recyklingu.
Kosztami kwalifikowalnymi są dodatkowe koszty inwestycji określone przez porównanie całkowitych kosztów inwestycji w ramach projektu z kosztami projektu lub działania mniej przyjaznego dla środowiska.
W przypadku gdy inwestycja polega na instalacji dodatkowych części w już istniejącym zakładzie, dla którego nie istnieje inwestycja równoważna mniej przyjazna dla środowiska, lub podmiot ubiegający się o pomoc może wykazać, że w przypadku braku pomocy inwestycja nie zostałaby zrealizowana, kosztami kwalifikowalnymi są całkowite koszty inwestycji.
Maksymalna intensywność pomocy wynosi 40 % kosztów kwalifikowalnych.
Intensywność wsparcia zwiększa się w przypadku:
- średniego przedsiębiorcy – o 10 punktów procentowych,
- mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy – o 20 punktów procentowych;
W przypadku gdy przedsięwzięcie jest realizowane na obszarze:
- województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym i Żabia Wola – o 5 punktów procentowych,
- województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko- mazurskiego i zachodniopomorskiego oraz regionu mazowieckiego regionalnego obejmującego podregiony: ciechanowski, ostrołęcki, płocki, radomski, siedlecki i żyrardowski – o 15 punktów procentowych.