Sukces produktu tkwi nie tylko w jego wyglądzie, czy sposobie sprzedaży. Sukces tkwi przede wszystkim w jego odpowiednim zaprojektowaniu. W przemyślanym podejściu do cech i funkcjonalności produktu/ usługi. Wzornictwo przemysłowe to proces składający się z wielu kompetencji ludzkich, wielu zespołów takich jak inżynier, psycholog, specjalista ds. marketingu, architekt, projektant, konstruktor i wiele innych osób w zależności od tego jaki produkt projektujemy. Jest to skomplikowany mechanizm który zaczyna się od pomysłu w Twojej głowie, a kończy na wdrożonym na rynek produkcie. Czy jesteś sobie w stanie wyobrazić jaka to droga?
Oto kilka przystanków tej drogi:
- odpowiednia komunikacja marki z rynkiem, w tym w miarę potrzeb opracowanie księgo znaków, logotypów;
- opracowanie odpowiedniej komunikacji produktu/ usługi z rynkiem;
- opracowanie cech i funkcjonalności produktu/ usługi, które zostaną przetestowane;
- stworzenie prototypów; – zaprojektowanie opakowań; – zaprojektowanie sposobu obsługi klienta;
- zaprojektowanie materiałów online i offline.
Jak widać jest to długa droga, ale warta przejścia, ponieważ na jej końcu jest realny dochód z zakupu Twoich produktów/ usług.
Aby Twój produkt/ usługa wyróżniały się na rynku, aby klienci widząc produkt na półce sięgali po niego potrzebujesz pomyśleć o jego wzornictwie już na początku.
Od czego warto zacząć? Czyli skrót informacji na temat audytu wzorniczego
Rozpoczęcie wszelkich działań powinien zapoczątkować tzw. audytu wzorniczego. Wykonując taki audyt pod uwagę są brane następujące czynniki:
- model biznesowy;
- technologia;
- procesy komunikacyjne;
- potrzeby beneficjenta w zakresie zarządzania wzornictwem;
- wykorzystywanie wzornictwa i potencjału rynkowego beneficjenta;
- wzorniczość beneficjenta w zakresie oferty produktowej.
Wiele osób może zastanawiać się po co jej tak szeroko okrojone działania, może myśleć- przecież ja chce zaprojektować produkt w nie analizować cały rynek.
Nic mylnego!
W ramach takiego audytu możemy określić strategie marketingową oraz zdefiniować charakterystykę klientów i konkurencji. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ da to świadomość jak zaprojektować wizualnie i funkcjonalne produkt/ usługę, aby jego sprzedaż była zadowalająca.
Po zakończonym audycie opracowuje się tzw. strategię wzorniczą, która ukierunkowana jest na cele rozwojowe przedsiębiorstwa. Określa ona potencjał i kierunki w jakich powinna działać firma. Dobrze przeprowadzony audyt wzorniczy pokaże jak wdrożyć design management, przedefiniować model biznesowy oraz w jaki sposób kreować wizerunek marki aby stała się ona atrakcyjniejsza na rynku.
Jeśli firma takie działania już ma opracowane, bądź jej marka dobrze funkcjonuje- pracujemy wyłącznie nad wdrożeniem produktu/ usługi w oparciu o audyt. Dlatego warto podkreślić, że nasza jednostka zawsze słucha klienta i sprawdza co klient już posiada. Dopasowujemy zaawansowanie prac i ich ilość do potrzeb.
Jak wygląda model prac przy wzornictwie przemysłowym?
Model zakłada przejście przez wszystkie fazy powstania produktu. Fazy, które prawidłowo wykonane dadzą efekty, które pozwolą zobaczyć w Twojej firmie realne efekty finansowe. Ale nie tylko takie. Pozwolą także wypromować całą markę i zwiększyć jej rozpoznawalność.
1. Audyt wzorniczy- analiza realizowana przez interdyscyplinarny zespół ekspertów zarówno o kompetencjach projektowych, jak i marketingowych oraz rynkowych. Dzięki temu efektem jest kompletny produkt/ usługa wraz z określonym sposobem jego komunikowania na rynku.
2. Badania i analizy eksperckie- określenie preferencji nabywczych dla poszczególnych segmentów odbiorców produktu. Badania weryfikują wstępne założenia projektowe, a także określają oczekiwaną i niezaspokojoną do tej pory potrzebę użytkową (korzyść dla nabywcy/użytkownika) – będącą późniejszym bodźcem zakupowym. Badania kończą się wprowadzeniem założeń projektowych.
3. Projektowanie/ wstępne prototypowanie- na bazie przygotowanych założeń projektowych zostają zaprojektowane scenariusze użytkowe dla nowych urządzeń/ produktów. Jeżeli analizy i badania potwierdzą słuszność przekazanych założeń projektowych, to w ramach tej pracy powstają wstępne projekty koncepcyjne (wykonawcze). Jeżeli nie, scenariusze użytkowe są powtarzane, łącznie z procesem makietowania i wstępnego prototypowania.
4. Projekt Koncepcyjny- tutaj powstaje koncepcja wzornicza dla nowego produktu. Faza koncepcyjna skupia się na założeniach użytkowych, technicznych i stylistycznych. Przedstawiane projekty uwzględniają przybliżone wartości i nie wnikają w szczegółowe rozwiązania technologiczne i techniczne. Etap ten prezentowany jest w postaci wizualizacji produktowej.
5. Projekt wzorniczy- część projektowa dotyczy szczegółowego dopracowania powstałej w poprzedzającym etapie koncepcji. Proponowane rozwiązania są dopracowywane pod kątem użytkowym, ergonomicznym i stylistycznym. Etap ten jest realizowany w ścisłej kooperacji i równolegle z projektowaniem konstrukcyjnym.
6. Przygotowanie wizualizacji projektowych- część realizacyjna, która dopełnia projekt produktu o projekt komunikacji wizualnej. W wyniku prac powstają materiały pozwalające na umieszczenie produktu we wszystkich materiałach promocyjnych, w tym reklamowych..
Podsumowanie
Pamiętaj, że wdrożenie produktu na rynek to coś więcej park maszynowy i jego realna produkcja. To także wiele rzeczy, które składają się na to, że ten produkt zostanie zakupiony- czy to stacjonarnie, czy online. Wzornictwo przemysłowe otwiera drogę do rozwoju produktów bądź tworzenia nowych rozwiązań. Zainteresowany/-ana? Zapraszamy do kontaktu!
Rozwiń swój produkt/ usługę, skorzystaj z szybszej drogi do dotacji. Zaplanujemy i pomożemy wdrożyć Twój plan!
Chcesz umówić rozmowę ws. innowacji w Twojej firmie?
Zapraszamy.