W czym tkwi sukces produktu? Czyli kilka słów o wzornictwie przemysłowym
Sukces produktu nie zależy wyłącznie od jego wyglądu czy sposobu sprzedaży. Prawdziwy sukces tkwi przede wszystkim w odpowiednim zaprojektowaniu produktu lub usługi – w przemyślanym podejściu do ich cech, funkcjonalności i całego doświadczenia klienta. Dlatego to właśnie tutaj kluczową rolę odgrywa wzornictwo przemysłowe.
Wzornictwo przemysłowe to złożony proces, wymagający zaangażowania wielu specjalistów: inżynierów, projektantów, konstruktorów, psychologów, specjalistów ds. marketingu, architektów i innych ekspertów – w zależności od tego, jaki produkt powstaje. Można więc powiedzieć, że to skomplikowany mechanizm, który zaczyna się od pomysłu w Twojej głowie, a kończy na wprowadzonym na rynek produkcie, gotowym do sprzedaży.
Czy potrafisz wyobrazić sobie, jak długa jest to droga? Aby ją lepiej zrozumieć, warto wskazać kilka kluczowych etapów, takich jak:
-
dopasowanie komunikacji marki do rynku (w razie potrzeby opracowanie księgi znaku, logotypu),
-
stworzenie spójnej komunikacji produktu lub usługi z rynkiem,
-
opracowanie cech i funkcjonalności produktu/usługi oraz ich przetestowanie,
-
stworzenie prototypów,
-
zaprojektowanie opakowań,
-
zaprojektowanie sposobu obsługi klienta,
-
przygotowanie materiałów online i offline (np. strona www, ulotki, katalogi, materiały reklamowe).
W efekcie jest to długa, ale bardzo opłacalna droga, bo na jej końcu znajdują się realne przychody ze sprzedaży Twoich produktów i usług. Dlatego właśnie, aby Twój produkt wyróżniał się na rynku i żeby klienci chętnie sięgali po niego z półki – stacjonarnie lub online – o wzornictwie przemysłowym warto zacząć myśleć już na samym początku.
Od czego zacząć? Audyt wzorniczy w pigułce
Pierwszym krokiem we wdrażaniu wzornictwa przemysłowego powinien być audyt wzorniczy. Podczas takiego audytu analizuje się m.in.:
-
model biznesowy,
-
stosowane technologie,
-
procesy komunikacyjne w firmie,
-
potrzeby firmy (beneficjenta) w zakresie zarządzania wzornictwem,
-
dotychczasowe wykorzystanie wzornictwa i potencjału rynkowego,
-
poziom „wzorniczości” w obecnej ofercie produktowej.
Wiele osób zastanawia się, po co aż tak szeroka analiza. „Przecież chcę tylko zaprojektować produkt, a nie analizować cały rynek” – to częsta myśl. Jednak takie podejście jest mylące. Nic bardziej mylnego.
Dzięki audytowi wzorniczemu można m.in.:
-
określić strategię marketingową,
-
zdefiniować charakterystykę klientów oraz konkurencji.
Właśnie dlatego jest to tak ważne. Dopiero wtedy wiadomo, jak zaprojektować produkt lub usługę – zarówno wizualnie, jak i funkcjonalnie – aby jego sprzedaż była satysfakcjonująca.
Po zakończeniu audytu powstaje strategia wzornicza, ukierunkowana na cele rozwojowe przedsiębiorstwa. Określa ona potencjał firmy oraz kierunki, w jakich powinna dalej działać. Co więcej, dobrze przeprowadzony audyt wzorniczy pokaże m.in.:
-
jak wdrożyć design management,
-
czy i jak przedefiniować model biznesowy,
-
w jaki sposób kreować wizerunek marki, aby stała się bardziej atrakcyjna i rozpoznawalna na rynku.
Jeśli firma ma już część działań opracowanych, a marka funkcjonuje dobrze, wówczas skupiamy się wyłącznie na wdrożeniu nowego produktu lub usługi w oparciu o wyniki audytu. Dlatego tak ważne jest podkreślenie, że nasza jednostka zawsze:
-
słucha klienta,
-
sprawdza, co klient już posiada,
-
dopasowuje zakres i zaawansowanie prac do faktycznych potrzeb.
Jak wygląda model pracy przy wzornictwie przemysłowym?
Model pracy zakłada przejście przez wszystkie etapy powstawania produktu. Każda faza – jeśli zostanie zrealizowana prawidłowo – przełoży się na wymierne efekty finansowe oraz wzmocni pozycję marki na rynku.
-
Audyt wzorniczy
Audyt realizowany jest przez interdyscyplinarny zespół ekspertów – o kompetencjach projektowych, marketingowych i rynkowych. Dzięki temu efektem jest kompletny produkt lub usługa wraz z określonym sposobem ich komunikowania na rynku. -
Badania i analizy eksperckie
Na tym etapie określa się preferencje zakupowe poszczególnych segmentów odbiorców. Badania:
-
weryfikują wstępne założenia projektowe,
-
identyfikują oczekiwane oraz niezaspokojone dotąd potrzeby użytkowe (czyli realne korzyści dla nabywcy)..
-
Projektowanie i wstępne prototypowanie
W oparciu o przyjęte założenia tworzone są scenariusze użytkowe dla nowych produktów czy urządzeń. Jeżeli analizy i badania potwierdzą słuszność założeń:
-
powstają wstępne, koncepcyjne projekty wykonawcze.
-
Projekt koncepcyjny
Na tym etapie powstaje spójna koncepcja wzornicza nowego produktu. Skupiamy się na:
-
założeniach użytkowych,
-
wymaganiach technicznych,
-
stylistyce produktu.
-
Projekt wzorniczy
To szczegółowe dopracowanie wybranej koncepcji. Rozwiązania są:
-
optymalizowane pod kątem użytkowym,
-
dopasowywane ergonomicznie,
-
dopracowywane stylistycznie.
-
Przygotowanie wizualizacji projektowych
Ostatni etap dopełnia proces projektowy o komunikację wizualną produktu. Powstają materiały, które pozwalają:
-
prezentować produkt w materiałach promocyjnych,
-
wykorzystać go w kampaniach reklamowych, online i offline.
Podsumowanie – wzornictwo przemysłowe a sukces produktu
Wdrożenie produktu na rynek to znacznie więcej niż sam park maszynowy i uruchomienie produkcji. W praktyce na ostateczny sukces wpływa cały szereg działań: od strategii, przez projekt, po komunikację i obsługę klienta.
Wzornictwo przemysłowe otwiera drogę zarówno do rozwoju istniejących produktów, jak i do tworzenia zupełnie nowych rozwiązań. Dlatego, jeśli chcesz, aby Twój produkt lub usługa:
-
wyróżniały się na tle konkurencji,
-
były chętniej wybierane przez klientów,
-
generowały wyższe przychody,
warto postawić na przemyślany proces projektowy i profesjonalny audyt wzorniczy.
Chcesz umówić rozmowę w sprawie innowacji w Twojej firmie?
Zapraszamy.



