Zaprojektowanie nowego produktu to szansa na stworzenie w firmie innowacji i konkurowanie na rynku z czymś unikalnym. Projektowanie nowych produktów kojarzy się przede wszystkim z opracowaniem cech i funkcjonalności a kolejno realnym wyprodukowaniem i wprowadzeniem na rynek. Jednak tak naprawdę to tylko ułamek procesu projektowania nowego produktu w firmie. Tutaj wchodzi w grę wzornictwo przemysłowe.
Wzornictwo przemysłowe, czyli stworzenie nowego produktu
Wzornictwo przemysłowe rozpoczyna się od audyt wzorniczego. Jest to proces oceny i analizy projektów wzorniczych, które obejmują różne aspekty estetyki, funkcjonalności, ergonomii, użyteczności i zgodności z określonymi standardami. Warto pamiętać, że audyt wzorniczy to proces ciągły i powinien być przeprowadzany na różnych etapach projektu. Może być przeprowadzany na etapie planowania projektu, w trakcie jego realizacji oraz po zakończeniu, aby ocenić efektywność projektu i identyfikować obszary do doskonalenia.
Audyt zakłada stworzenie strategii, która określa:
- księgę znaku nowego produktu/ marki
- stworzenie loga
- badanie rynku co do konkurencji i możliwości wejścia na rynek nowego produktu
- zaprojektowanie techniczne cech i funkcjonalności
- zaprojektowanie materiałów online i offline
- zaprojektowanie komunikacji nowego produktu z klientem poprzez np. opakowanie, miejsce na półce w sklepie itp.
- zaprojektowanie oferty produktowej
- zaprojektowanie strony www wraz z ewentualnym sklepem online.
Taka strategia daje pełny obraz jak krok po kroku wdrażać nowy produkt zgodny z założeniami.
Strategia wdrażania nowego produktu
Wdrażając nowy produkt powinniśmy mieć na uwadze takie obszary jak:
- Estetyka: Ocenia się wizualny atrakcyjność projektu, zgodność z identyfikacją wizualną marki oraz ogólny styl.
- Funkcjonalność: Analizuje się, czy projekt spełnia określone wymagania funkcjonalne i czy jest łatwy w użyciu.
- Użyteczność: Sprawdza się, czy produkt czy usługa są łatwe w zrozumieniu i obsłudze dla użytkowników.
- Zgodność z normami i standardami: Ocenia się, czy projekt jest zgodny z określonymi normami branżowymi, prawnymi lub innymi standardami.
- Innowacyjność: Analizuje się stopień innowacyjności projektu i jego potencjał w porównaniu do konkurencji.
- Zgodność z celami biznesowymi: Sprawdza się, czy projekt wspiera cele biznesowe organizacji i czy przyczynia się do osiągnięcia sukcesu rynkowego.
Wprowadzenie na rynek nowego produktu to proces, który zawiera wiele elementów wspomnianych powyżej. Jest to rozległy proces począwszy od designu, po cechy funkcjonalne, skończywszy na sprzedaży. Masz pomysł na nowy produkt, ale potrzebujesz wsparcia wzorniczego? A może masz wstępny pomysł i potrzebujesz wsparcia w budowie całościowej koncepcji?